|| Voorwerpen die mijn leven typeren ||

Onlangs las ik in een oud artikel volgende zinnen: “Stel je moet bij een persoon komen, en die wil weten hoe jouw leven is. Hiervoor moet je drie voorwerpen meenemen die jouw leven typeren. Dingen die je boeien, inspireren en fascineren. Wat zou je meenemen en waarom?”. Zelfreflectie. Het resulteerde in enkele schijnbare willekeurige voorwerpen die de drager zijn van herinneringen.

  • Notitieboekjes

Een notitieboekje. Ik heb het altijd en overal bij me. Voor het geval er inspiratie zou komen (ik schrijf dan ook werkelijk overal: in een bar, op de trein, aan het perron, in bed, op het strand, in een theaterzaal,…). Inspiratie, misschien is dat plezier in het schrijven, is voor mij persoonlijk niet iets dat voorafgaat aan het schrijven. Ik schrijf zonder er echt bij na te denken. Niemand zal ooit begrijpen dat ik zelfs aan het schrijven ben als ik uit het raam zit te staren. Het is als autorijden in de nacht, ik zie niet verder dan de koplampen reiken. Maar op die manier kan ik toch de hele reis maken. Ik voer de pen om gedachten op te schrijven. Dat bespaart me soms de moeite om iemand anders ermee lastig te vallen. Of is schrijf uit zelfbevestiging terwijl lezen gezien wordt als zelfverloochening. Daarnaast schrijf ik omdat ik vaak niet weet wat ik denk totdat ik lees wat ik wil zeggen. Alles wat geschreven klinkt, herschrijf ik. Overlees ik. Deze laatste stap onthult onzin en overtolligheid. Mijn schrijfkriebels startten op zesjarige leeftijd. Ik schreef gedichten, proza, poëzie, fictieverhalen, limericks,… Boeken vol. 90% van deze schrijfsels bevindt zich nu ergens in een stoffige doos op zolder. Enkel de notitieboekjes van de afgelopen twee jaar liggen nog binnen handbereik.

IMG_4072

  • Accessoires

Geen look is compleet zonder de perfecte accessoires. Vanzelfsprekend wil ik op alle momenten stunning voor de dag komen. Het vergt op zich alleen wat creativiteit, voorbereiding én accessoires. De focus ligt op de combinatie van deze drie factoren, met vooral oog voor het belang van accessoires. Ze zijn de perfecte aanvulling op een outfit en kunnen in een handomdraai eenzelfde outfit een compleet andere uitstraling bieden. De creativiteit in mij doet me verder kijken dan een handtas of een ketting. Geen met-de-stroom-mee-accessoires voor mij. Ik gebruik het steevast om mijn persoonlijke stijl te definiëren. Zelfexpressie aanmoedigend zonder mijn hele gedurfde en excentrieke outfits te hullen. Om verveling te voorkomen, bezit ik een grandioze accessoire-voorraad. Van subtiele sieraden tot eyecatchers met een WOW-effect. Kort samengevat: hoedjes, retro rugzakken, chokers, enkelbandjes, oorringen, armbandjes, haaraccessoires,… in overvloed. Om nog maar te zwijgen over mijn nieuwste aanwinst: een vintage polshorloge. Totally in love. Eén nadeel: plaatsgebrek. Gelukkig wist mijn creativiteit hier raad me. Een meetlat, potlood, houten latjes, zaag, schuurpapier, houtlijm, likje verf, boormachine en fietsspaken. Meer was er niet nodig om een oorbellenrekje te maken. DIY for the win.

FullSizeRender

  • Tekenmateriaal

Tekenen is mijn grootste passie die me veel voldoening en waardering schenkt. Ik heb er geen speciale aanleg voor maar oefening baart kunst. Iedereen kan namelijk tekenen, ook degene die roept dit niet te kunnen. Het is duidelijk puur een kwestie van goed leren kijken. Observeren. Analyseren. In mijn kinderjaren tekende ik vooral strips. Eigen ontworpen figuurtjes die in een dromerige wereld terecht kwamen. Mijn fantasie sloeg op hol. Daarna begon ik met andere materialen te werken: houtskool, chinese inkt, pandakrijt, olieverf, aquarelverf, aquarelpotloden,… Doorheen de jaren heb ik zo goed als alles een kans gegeven. Het evolueerde tot een eigen stijl. Een eigen voorkeur. Een voorkeur voor grafietpotloden. Alle nummers heb ik in mijn bezit. In tegenstelling tot de zovele toebehoren. Toch wordt mijn aangelegd lijstje in ‘Lucas Creativ’ aanzienlijk korter. Leve de geschenk-traditie met Nieuwjaar. Trouwens: mijn studiestekje werd gisteren omgetoverd tot een heus creatief plekje. Happy as a hippo.

IMG_4101

XOXO

Lies

Geef een reactie

